EDUCACIÓ LGTBI+ PER A PETITS I GRANS

Els nostres infants han de poder créixer en llibertat sense importar com són ni a qui estimen. Per aquest motiu, ens unim a la celebració del Dia Internacional per l’alliberament Lesbià, Gai, Transexual, Bisexual, Intersexual i Queer. Històricament hi ha hagut una constant lluita pels drets homosexuals, però va ser el 28 de juny de 1969 quan es va convertir en una fita a causa de les protestes del moviment gai contra la persecució policial i la vulneració dels seus drets, a la ciutat de Nova York.

Tot i els avanços aconseguits per assolir una plenitud de drets, encara molts països castiguen amb la mort o la presó una orientació sexual diferent de la normativa. Sense anar més lluny, aquesta setmana la UEFA havia decidit expedientar un jugador per portar un braçalet amb la bandera gai, fet que finalment va paralitzar per la pressió social, i s’ha negat a il·luminar amb els colors de l’arc de Sant Martí un estadi de futbol com a protesta contra la nova llei a Turquia que impedeix parlar d’homosexualitat a les escoles. Uns successos que poden semblar poc rellevants, però que demostren com el masclisme i l’homofòbia continuen dintre d’entitats que compten amb un ampli suport polític, econòmic i social.

Des de la comissió de gènere i interseccionalitat estem compromeses amb la lluita a favor d’una societat diversa i respectuosa amb totes les expressions d’amor i d’identitat. Creiem en l’educació com una eina perquè totes les nenes i nens es desenvolupin emocionalment sans, i això implica assegurar-los uns espais on se sentin segurs i estimats, oferint-los recursos per identificar-se i créixer sense prejudicis. Per aquest motiu us deixem un recull de contes i llibres per infants. Esperem que us agradin.

Identitats no normatives

LA PERRUCA DE LUCA

Helena Berenguer, Carmen Ivars

Editorial Lalala

+ 4 anys

A vegades, els altres no entenen una cosa tan senzilla com expressar-se lliurement, sense importar el que se suposa femení o masculí. Això li va passar a en Luca, un nen valent que va demostrar a tots i totes la felicitat de jugar amb l’aparença.

SIRENES

Jessica Love

Editorial Kókinos

+ 4 anys

El sexe i el gènere no han de tenir una correspondència inflexible de dona/femení o home/masculí. Per aquest motiu, en Julian, recolzat per la seva àvia, es disfressa de sirena i gaudeix d’una festa on tots i totes també van disfressades.

UN TRACTOR MUY MUY RUIDOSO

Mar Pavón

Editorial Cuento de luz

+ 3 anys

Perquè ningú ens ha de dir com ser o sentir-nos dones. Pots ser-ho i fer soroll, portar sempre pantalons i, fins i tot, conduir un tractor.

RAMIR EL BOXEJADOR

Lirios Jordà Bou

Editorial Andana

+ 3 anys

La família d’en Ramir són uns dels millors boxejadors i boxejadores del món. Per això esperen impacientment el seu primer combat. Volen que demostri la seva fortalesa i continuar així amb el llegat familiar. Però el Ramir no és com esperen, només sap abraçar. Amb aquesta història es reflecteix la importància de la família en el desenvolupament emocional i identitari dels infants.

Estimar lliurement

LA HIJA DEL HURACÁN

Kacen Callender

Editorial Kakao books

+ 8 anys

La Caroline viu al Carib amb el seu pare, després que la seva mare desaparegués misteriosament. Cada matí s’esforça per anar a una escola on la marginen per tenir la pell més fosca i ser més espavilada que la resta. De sobte, un dia arriba una nova alumna a l’escola, la Kalinda, que la fascina. Juntes decideixen buscar la mare de la Caroline. Mentrestant, aprendran i viuran situacions fins ara desconegudes.

ELS DÍES FELIÇOS

Bernat Cormand

Editorial A buen paso

+ 6 anys

Estimar no té gènere: ens podem enamorar de qualsevol persona i no sentir-nos malament per expressar els nostres sentiments. Amb aquesta història, els infants podran entendre i viure amb normalitat el fet d’estimar algú del mateix sexe. També ens ensenya el valor dels records i com afrontar l’abandonament, amb l’acompanyament d’unes delicades il·lustracions.

LA RATETA QUE ESCOMBRAVA L’ESCALETA. Vet aquí dues vegades.

Belén Gaudes

Editorial Cuatro Tuercas

+ 4 anys

Una col·lecció on ens trobarem contes clàssics reescrits amb una perspectiva inclusiva i amb rols diferents dels representats a la història original. En aquest cas serà la coneguda rateta qui escollirà un final diferent del que li van imposar antigament, i demostrarà que les parelles poden ser d’allò més variat.

MI PRIMER AMOR

Brane Mozetic

Editorial Bellaterra

+ 5 anys

Els canvis afecten molt els més petits, especialment si passes de viure en una granja a fer-ho a una ciutat. Per sort, a vegades ens trobem persones que ens fan canviar el nostre dia a dia i ens aporten moments plens de felicitat. Basat en la seva pròpia història, l’autor explica els sentiments que va viure al costat del seu amic Fran i com, el seu voltant, ple de prejudicis, no creia adequada aquella bonica i ingènua relació.

LA PRINCESA LI – PRINCESS LI

Luis Amavisca, Elena Rendeiro

Editorial Nubeocho ediciones

+ 4 anys

Una edició bilingüe, en català i anglès, per explicar a les nostres filles i fills que les princeses no només s’enamoren de prínceps, també hi ha la possibilitat que dues princeses es casin. Això li ensenyen la Li i la Beatriz al seu pare, el rei Wan Tan que, desgraciadament, encara no ho sabia, i volia obligar la seva filla a casar-se amb algú que no estimava.

MARIA-MERCÈ MARÇAL. Col·lecció Els Petits Tigres

Uriol Gilibets

Editorial Tigre de paper

+ 8 anys

Una altra col·lecció que aposta per visibilitzar persones amb una vida no normativa, com va ser el cas de la Maria-Mercè Marçal. Així doncs, tenim l’oportunitat de donar a conèixer als més petits la història de dones com la d’aquesta poetessa catalana, d’esquerres i lesbiana. Conseqüent amb la seva ideologia i sexualitat, va plasmar les seves conviccions a les seves poesies, que ja formen part de la història de la literatura.