25 de NOVEMBRE Dia internacional per a l’eliminació de les violències envers les dones

Avui és 25 de novembre, i com cada any se celebra el Dia Internacional per a l’eliminació de les violències envers les dones. Des de la Comissió de Gènere i Interseccionalitat de l’AFA de l’Escola us fem arribar una sèrie de propostes perquè pugueu treballar amb els vostres fills i filles la prevenció d’aquest tipus de violències.

Per començar, una breu història

És una efemèride important perquè és el moment en que la violència contra les dones rep el reconeixement com a violència específica i la seva eradicació entra a l’agenda de les polítiques públiques de tots els estats.  La violència masclista no són només els assassinats i la violència física. Hi ha una gran part de la violència envers les dones que resta submergida, com un iceberg, i que no veiem.

És important començar a posar en marxa des de petites i petits el treball contra aquestes violències, ja que un bon desenvolupament de la identitat (autoestima, pensament crític, trencament dels estereotips) ajuda a prevenir-la.

Aquesta data va ser aprovada per l’Assemblea General de les Nacions Unides en la seva resolució 54/134 el 17 de desembre de 1999 i se celebra anualment el 25 de novembre, en memòria de les germanes Mirabal. Per saber més coses sobre les germanes Mirabal, podeu llegir-ne el conte en el llibre “Contes de bona nit per a nenes rebels” d’Elena Favilli i Francesca Cavallollia que trobareu a les nostres biblioteques municipals (pág 158-159. Editorial Estrella Polar).

Proposta d’activitat “La princesa que no volia menjar anissos”

En motiu d’aquest dia, la Comissió de Gènere i Interseccionalitat de l’AFA de l’Escola ha adaptat i gravat l’explicació d’un conte que ens permet treballar amb els infants la prevenció de les violències envers les dones.

Us animem a visionar-lo conjuntament amb els vostres fills i filles i fer-nos arribar els dubtes i les preguntes que us sorgeixin, tant a les famílies com a les nenes i als nens. Intentarem contestar-les totes. També ens agradaria, si us ve de gust, que les nenes i nens facin un dibuix del conte i ens l’envieu. Si ens doneu permís, els penjaríem a les xarxes.

Recull de contes i novel·les

Us adjuntem un recull de contes i novel·les per treballar la prevenció de les violències masclistes. N’hi ha per a totes les edats. Trieu i remeneu!

EL CAVALLER QUE NO VOLIA LLUITAR
Helen Docherty, Thomas Docherty, ed. Maeva

Un conte de fantasia que té per protagonista un nen cavaller, en Leo, que no vol lluitar amb el drac, sinó que s’equipa amb els seus llibres preferits quan la seva família l’envia a lluitar contra el drac. És un conte que fa pensar en com resolem els conflictes de manera no violenta i que desemmascara els estereotips masculins per oferir altres referents de masculinitat més basats en el valor de la cura i el respecte.

Idees clau: violència zero, resolució de conflictes, noves masculinitats, revisió d’estereotips.
Edats: a partir de 3 anys

EL CLUB DELS VALENTS
Begoña Ibarrola, Pablo Auladell Pérez, Ed. Cruïlla

Aquesta història ens parla d’una escola on hi ha un nen que fa servir la força i la violència per aprofitar-se de tothom. La resta de companys i companyes tenen por fins que n’hi ha un que s’hi enfronta amb el diàleg i sense fer servir la força física. Aquest conte ens agrada per poder parlar amb els nens i nenes de l’assetjament i de les diferents maneres de resoldre conflictes.

Idees clau: amistat i convivència, prevenció de l’assetjament, violència zero, resolució conflictes.
Edats: a partir de 3 anys

VET AQUÍ DUES VEGADES (COL·LECCIÓ)
Belén Gaudes, Pablo Macías, Nacho de Marcos, Ed. Cuatro Tuercas

Vet aquí dues vegades és una nova col·lecció de contes clàssics reescrits sense contingut sexista, violència o desigualtats. Una gran oportunitat per poder gaudir dels contes clàssics amb nous valors, per a la igualtat de gènere i la violència zero. Són contes plens de màgia, d’humor i molta coeducació! Alguns dels títols són: Vet aquí dues vegades La BlancaneusVet aquí dues vegades La CaputxetaVet aquí dues vegades La Bella i la BèstiaVet aquí dues vegades l’Aneguet Lleig, i molts més!

Idees clau: igualtat de gènere, revisió d’estereotips, diversitat familiar, diversitat afectiva i sexual, noves masculinitats.
Edats: a partir de 5 anys

EL LLAPIS MÀGIC DE LA MALALA
Malala Yousafzai, Kerascoët, Ed. Alianza

Aquesta és l’autobiografia de la Malala Yousafzai, Premi Nobel de la Pau el 2014, escrita per a les nenes i nens. Descobrirem a la Malala nena que somniava en tenir un llapis màgic per canviar el món.

Idees clau: dones extraordinàries, igualtat de gènere, no violència, amistat i convivència.
Edats: a partir de 6 anys

JUUL
Gregie de Maeyer, Koen Vanmechelen, Ed. Lóguez

Juul ens fa reflexionar sobre els conflictes, la tolerància i el respecte per les diferències. Un llibre dur però respectuós i compromès perquè lectores i lectores reflexionin sobre la violència.

Idees clau: emocions, assetjament, amistat i convivència, violència zero, resolució de conflictes.
Edats: a partir de 8 anys

LA VENTAFOCS JA NO CREU EN PRÍNCEPS BLAUS
Nunila López, Myriam Cameros, Ed. 96

Una versió moderna, realista i humorística sobre les relacions de parella basades en el mite de l’amor romàntic com el de Ventafocs. Una Ventafocs que es casa amb un príncep que la tracta malament.

Idees clau: igualtat de gènere, revisió d’estereotips, violència zero.
Edats: a partir de 12 anys

EL DIARI LILA DE LA CARLOTA
Gemma Lienas, Ed. La Butxaca

Al seu diari lila, la Carlota hi escriu situacions masclistes, desigualtats i injustícies que veu al seu entorn. Comprova com moltes situacions quotidianes que semblaven inqüestionables són injustes i discriminatòries.

Idees clau: igualtat de gènere, revisió d’estereotips, violència zero.
Edats: a partir de 12 anys