Jornada escolar, partida o continuada? En parlem?

Benvolgudes famílies,

L’horari lectiu de l’escola, partit o continuat, és un d’aquells temes que volta per la comunitat educativa, com els deures o els exàmens, i hi ha opinions per tots els gustos.

A l’AFA de l’escola Jungfrau ens agradaria parlar-ne per contrastar els dos models, resoldre dubtes i poder saber quina és l’opció majoritària entre les famílies i el claustre.

La jornada partida ja la coneixeu perquè és la que es fa actualment però, què en sabem de la jornada continua?

Us proposem una xerrada sobre el tema dilluns 8 d’abril de 2019 a les 20 h, mentrestant us deixem algunes informacions al respecte.

La jornada intensiva

Ensenyament va obrir la porta a la jornada intensiva en centres d’educació primària públics el curs 2012-2013, com ja es feia en comunitats com les Illes Balears, Andalusia i una part de Madrid. En els últims dos anys, però, el nombre de peticions per implantar aquest horari ha augmentat fins al punt que més de 60 escoles, agrupades a través de les seves associacions de mares i pares d’alumnes (AMPA) en una coordinadora, ja han demanat a la conselleria d’Ensenyament que s’apliqui l’horari de 9 a 14 hores als seus centres. Ho han aprovat totes per consell escolar.

La coordinadora que impulsa el canvi argumenta que amb la jornada continuada els nens que es queden a dinar a l’escola surten a la mateixa hora que amb l’horari partit (és la mateixa estona de menjador de 14h a 16:30h que en l’actual horari de 12:30h a 15h) i els que mengen a casa seva no han de tornar per una hora i mitja de classes a la tarda.

El departament d’Ensenyament ha decidit, de moment, allargar la prova pilot en les escoles que ja la fan davant la unanimitat entre famílies, alumnes i mestres que han comprovat els beneficis que l’horari compactat suposa per a l’alumnat.

jornada_continua_grafic_compara

Jornada intensiva, defensors i detractors

El sindicat majoritari del sector educatiu USTEC-STEs s’hi mostra a favor, mentre que la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (Fapac) només ho veuria amb bons ulls si

• l’èxit educatiu del centre es manté,
  • no hi ha una fugida d’alumnes a altres escoles i
  • hi ha més d’un 90% dels pares que ho demanen.

En entrevistes amb mares, pares i mestres de les escoles Pau Vila (El Papiol), Fanals (Platja d’Aro) i Congrés d’Indians (Barcelona) defensen que la jornada intensiva millora el rendiment escolar per les següents raons:

• La concentració de l’activitat lectiva es realitza en la franja horària de màxim rendiment cognitiu
  • Hi ha una millor proporció classe-pati amb dues parades al matí per jugar i fer dos esmorzars d’entrepà i fruita
  • La receptivitat sense interrupcions: es redueix a la meitat el temps dedicat a aconseguir l’atenció de l’alumnat al principi de la classe (es passa de la pèrdua del 30% del temps lectiu a menys del 15%)
  • La possibilitat de tenir, en la franja de tarda, temps per les activitats extraescolars: reforç escolar, acompanyament de mestres, l’esport, la música, la dansa o l’anglès de 15h a 16:30h

Entre els pedagogs, la mesura també té defensors i detractors. Gregorio Luri creu que s’ha de deixar la màxima llibertat als mestres. “Pot funcionar mentre el grup de docents tingui un pla de treball clar”, assegura. Luri insisteix que en els sistemes educatius “mai s’ha de ser talibà”. La Fundació Bofill, en canvi, s’hi mostra en contra. El seu director, Ismael Palacín, argumenta que no hi ha estudis que demostrin que millora el rendiment escolar ni que tingui avantatges socials.

Una opinió que també comparteix l’educador Jaume Funes. Segons ell, no funcionaria per les “corbes de cansament” de l’alumnat. Tot i així és partidari de repensar seriosament quins són els horaris “més sensats” per als infants. “Podrien ser més flexibles”, verbalitza. El problema, segons afegeix, recau en quants mestres i pares estarien disposats a posar el seu horari en benefici del que pedagògicament és correcte.

Article al diari Ara: Les escoles públiques pressionen per fer jornada intensiva

I vosaltres, mares i pares, què en penseu?