Per què volem un camí escolar?

Els camins escolars tenen com a objectiu crear camins segurs per tal que els infants aconsegueixin autonomia i seguretat en els desplaçaments de casa a l’escola. També, fomenten la sostenibilitat, la capacitat d’orientació, l’ús compartit de l’espai públic i la bona convivència.

• Desplaçar-se de manera autònoma: som molts els pares i mares que, arran de la por que provoca la inseguretat que es viu a la ciutat, no deixem els nostres fills anar sols a l’escola. Aquesta situació no només afecta la conciliació amb les nostres activitats diàries, sinó que també impedeix que els infants adquireixin progressivament autonomia i prenguin responsabilitats sobre la seva pròpia seguretat.
  • De manera segura: instal·lació de tanques protectores, senyalitzacions verticals específiques, senyalitzacions de limitació de velocitat, passos de vianants, adequació dels temps d’espera dels semàfors, control de la indisciplina viària, adaptació i recorregut de les parades d’autobús, etc.
  • Més sostenibles: fomentar els desplaçaments a peu, en patinet, bicicleta o, fins i tot, autobús per sobre del vehicle privat, i aconseguir la pacificació viària a l’entorn immediat de l’escola.
  • Ús de l’espai públic: ha de deixar de ser un espai per a vehicles i recuperar la ciutat per a les persones. Els entorns de l’escola han de ser agradables i estar en condicions.
  • Bona convivència: el projecte de camí escolar ha d’involucrar a la comunitat educativa i a l’administració pública, i ha de crear vincles entre l’escola, les famílies, els veïns i comerços per a fomentar el control sa sobre la seguretat del barri o l’entorn immediat.

Com fer un camí escolar?

Des de l’Ajuntament de Badalona, s’ha creat una taula de mobilitat que treballa per a la millora dividida en diferents àmbits. Des de la taula sectorial de camins escolars, s’ha pres el compromís de crear una xarxa de camins escolars a la ciutat. També, des de la FAMPAS Badalona, s’està treballant per fer realitat aquesta voluntat.

A l’AMPA, i d’acord amb l’escola, ens hem marcat com a objectiu impulsar un camí escolar i millorar l’entorn immediat de l’escola. Els passos que seguirem seran:

1.- Explicar què és un camí escolar i fer difusió del nostre projecte.

2.- Elaborar el projecte Camí Escolar Jungfrau:

• Diagnòstic: conèixer els hàbits i recorreguts dels alumnes, tot definint una aranya de mobilitat, i identificar els principals problemes i elements d’inseguretat.
  • Elaboració del pla, tant des del punt de vista educatiu com formatiu.
  • Generar espais de trobada amb els pares per crear iniciatives col·laboratives a favor de la mobilitat sostenible.
  • Crear vincles amb comerços i veïns per generar bones pràctiques i espais de referència i confiança pels nostres fills i filles.

3.- Elaboració, per part de l’administració, de la senyalització dels elements de seguretat i identificació del camí escolar.

4.- Seguiment i avaluació del projecte: aquest anirà canviant segons els hàbits de les noves famílies.

En aquests moments, ens trobem en la primera i segona fase del projecte. Estem oberts a tots aquells que vulguin col·laborar amb nosaltres i, de moment, hem posat en marxa tres iniciatives:

• Estem elaborant una enquesta que farem arribar a totes les famílies per tal de generar la diagnosi: l’aranya de mobilitat.
  • Tenim una etiqueta a Instagram per fer visibles totes aquelles bones i males pràctiques que trobeu en el vostre camí cap a l’escola. Etiqueta: #camiescolarjungfrau (aconsellem que no es vegin ni les matricules dels vehicles ni les cares dels menors per preservar la identitat de tothom).
  • Volem recollir les incidències de seguretat viària més greus i fer-les arribar a la seu del districte.